S T A T U T
TOWARZYSTWA DOBROCZYNNOŚCI w KIELCACH
ROZDZIAŁ I
Nazwa, teren działania i siedziba Towarzystwa Dobroczynności w Kielcach.
§ 1
Stowarzyszenie o nazwie Towarzystwo Dobroczynności w Kielcach, zwane w dalszych postanowieniach Statutu „Towarzystwem” jest dobrowolnym zrzeszeniem o celach charytatywnych
§ 2
Terenem działania Towarzystwa jest miasto i powiat Kielce; siedziba Towarzystwa znajduje się w Kielcach
§ 3
Towarzystwo jest zrzeszeniem powołanym i zarejestrowanym na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989r. Prawo o stowarzyszeniach ( Dz. U. Nr 20, poz.104 z późn. zm.), posiada osobowość prawną oraz status organizacji pożytku publicznego, wynikający z przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.).
ROZDZIAŁ II
Cel i środki działania Towarzystwa.
§ 4
Celem Towarzystwa jest udzielanie szeroko pojętej pomocy społecznej ludziom potrzebującym a w szczególności:
a- pomocy rzeczowej i finansowej, rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej w przypadku indywidualnych zdarzeń losowych, długotrwałej choroby, bezrobocia, bezdomności i ubóstwa,
b- pomocy i poradnictwa prawnego w uzyskiwaniu świadczeń instytucjonalnych, dla wyrównywania szans tych rodzin i osób,
c- przeciwdziałanie uzależnieniom i patologiom społecznym,
d- pomocy medycznej, pielęgniarskiej i opiekuńczej osobom chorym, niepełnosprawnym, oraz ochrony i promocji zdrowia.
e- poprawa jakości życia osób w wieku emerytalnym.
§ 5
Towarzystwo realizuje swoje cele poprzez:
1. Gromadzenie środków materialnych pochodzących:
a- ze składek i ofiar członków Towarzystwa,
b- z ofiar pieniężnych i rzeczowych innych osób fizycznych i prawnych,
c- z dotacji i subwencji,
d- z działalności gospodarczej, z której dochód służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków lub pracowników
oraz ich osób bliskich.
2. Osobiste, społeczne zaangażowanie swoich członków w pracy na rzecz potrzebujących.
3. Współdziałanie z organami samorządu terytorialnego i administracji państwowej, związkami zawodowymi, organizacjami społecznymi, organizacjami religijnymi
i kościołem.
4. Działania na rzecz osób niepełnosprawnych, chorych, niesamodzielnych, w tym pomoc opiekuńcza, pielęgniarska oraz rehabilitacja za pośrednictwem jednostek
wewnętrznych
5. Realizację programów społecznych i zadań publicznych z zakresu pomocy społecznej.
6. Wspieranie, w tym materialne, innych podmiotów, które realizują cele statutowe wolne od podatku, zgodne z celami Towarzystwa.
7. Zatrudnianie pracowników, w tym swoich członków, do prowadzenia spraw Towarzystwa.
§ 6
Członkowie Towarzystwa dzielą się na:
a- członków zwyczajnych,
b- członków honorowych,
c- członków wspierających.
1. Członkami zwyczajnymi mogą być osoby fizyczne, mające pełną zdolność do czynności prawnych, nie pozbawione praw publicznych, które zgłosiły swoje przystąpienie
do Towarzystwa i uzyskały pisemną rekomendację 2-ch członków wprowadzających.
2. Członkami honorowymi mogą być osoby szczególnie zasłużone w pracy na rzecz potrzebujących, którym godność ta została nadana przez
Walne Zebranie Członków Towarzystwa.
3. Członkami wspierającymi mogą być osoby fizyczne i prawne, udzielające pomocy w realizacji celów Towarzystwa (w szczególności dokonujące wpłat pieniężnych
i ofiar rzeczowych).
§ 7
1. Członkowie mają prawo do:
a- korzystania z czynnego i biernego prawa wyborczego w wyborach do władz Towarzystwa,
b- zgłaszania wniosków i uwag oraz podejmowania inicjatyw,
c- uczestniczenia w Walnym Zebraniu Członków Towarzystwa.
2. Zapis w §7 punkcie 1a- nie dotyczy członków wspierających.
3. Członkowie mają obowiązek:
a- brania czynnego udziału w realizacji celów Towarzystwa,
b- przestrzegania postanowień regulaminu i statutu,
c- podporządkowania się uchwałom Towarzystwa,
d- regularnego opłacania składek członkowskich.
4. Członkostwo ustaje na skutek:
a- wystąpienia z Towarzystwa, zgłoszonego na piśmie Zarządowi,
b- Uchwały Zarządu Towarzystwa o skreśleniu z listy członków z powodu nieusprawiedliwionego zalegania z opłatą składek członkowskich przez okres
przekraczający trzy miesiące, po pisemnym upomnieniu.
5. Od Uchwały Zarządu Towarzystwa o skreśleniu z listy członków przysługuje prawo odwołania się do Walnego Zebrania Członków Towarzystwa w terminie
14 dni od zawiadomienia o powziętej uchwale.
ROZDZIAŁ III
Organizacja i władze Towarzystwa.
§ 8
1.Władzami Towarzystwa są:
a- Walne Zebranie Członków Towarzystwa,
b- Zarząd Towarzystwa,
c- Komisja Rewizyjna Towarzystwa,
2. Kadencja władz Towarzystwa trwa 3 lata. Wybór władz odbywa się w głosowaniu tajnym lub jawnym zależnie od uchwały Walnego Zebrania Towarzystwa.
§ 9
1. Najwyższą władzą Towarzystwa jest Walne Zebranie Członków.
2. Walne Zebranie zwołuje Zarząd Towarzystwa z własnej inicjatywy lub na wniosek co najmniej 1/5 liczby członków.
3. W Walnym Zebraniu biorą udział członkowie Towarzystwa z głosem decydującym, z zastrzeżeniem jak w §7pkt 2.
§ 10
Do Walnego Zebrania Członków należy:
1. Wybór członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej oraz dokonywanie zmian i uzupełnień w ich składzie.
2. Przyjmowanie i rozpatrywanie sprawozdań z działalności Zarządu i Komisji Rewizyjnej.
3. Udzielanie na wniosek Komisji Rewizyjnej absolutorium Zarządowi Towarzystwa.
4. Rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu o skreślenie z listy członów.
5. Podejmowanie uchwał w sprawach statutowej działalności Towarzystwa.
6. Uchwalanie zmian w statucie Towarzystwa.
7. Ustalanie wysokości składek członkowskich.
8. Podjęcie uchwał w sprawie rozwiązania Towarzystwa.
9. Ustalanie wysokości wynagrodzenia członka Zarządu.
§ 11
1. Uchwały Walnego Zebrania podejmowane są zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.
2. Uchwały w sprawie zmiany statutu oraz rozwiązania Towarzystwa zapadają większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy uprawionych
do głosowania.
3. W przypadku braku quorum do przeprowadzenia ważnego Walnego Zebrania wprowadza się zasadę wyznaczania drugiego terminu odbycia Zebrania po upływie
15 min. licząc od pierwotnie wyznaczonego terminu. Podjęte uchwały w drugim terminie bez względu na liczbę obecnych członków
są uchwałami prawnie skutecznymi.
4. Tryb przeprowadzania Walnego Zebrania Członków, o którym mowa w ust.3 nie ma zastosowania do spraw określonych w § 11 ust.2 Statutu tj. zmiany Statutu
i rozwiązania Towarzystwa.
§ 12
O terminie i porządku obrad Walnego Zebrania Towarzystwa Zarząd zawiadamia na co najmniej 7 dni przed terminem.
§ 13
Zarząd Towarzystwa jest wieloosobowy.
§ 14
Do obowiązków Zarządu Towarzystwa należy:
1. Reprezentowanie Towarzystwa na zewnątrz i działanie w jego imieniu.
2. Kierowanie działalnością Towarzystwa zgodnie ze statutem i uchwałami Walnego Zebrania.
3. Organizowanie działalności gospodarczej oraz odpłatnej i nieodpłatnej działalności pożytku publicznego.
4. Kierowanie finansami Towarzystwa i jego majątkiem.
5. Opracowywanie sprawozdań z prac Zarządu.
§ 15
1. Uchwały Zarządu podejmowane są zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy liczby członków Zarządu, w tym prezesa lub zastępcy prezesa.
2. W przypadku równej liczby głosów decyduje prezes, a w przypadku nieobecności prezesa jego zastępca.
3. Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb.
§ 16
1.Zarząd Towarzystwa wybiera spośród swoich członków prezesa , dwóch zastępców i sekretarza oraz dokonuje podziału czynności członków Zarządu.
2. Oświadczenie woli za Towarzystwo składają dwaj członkowie Zarządu.
3. Członkami Zarządu nie mogą być osoby skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne, ścigane z oskarżenia publicznego lub za przestępstwo skarbowe.
4. Członek Zarządu odpowiada wobec Towarzystwa za szkodę wyrządzoną działaniem lub zaniechaniem sprzecznym z prawem lub postanowieniami statutu,
chyba że nie ponosi winy.
5. Członek Zarządu zobowiązany jest do wykonywania obowiązków na zasadach określonych w Art. 27b. ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku
publicznego i o wolontariacie ( Dz.U. Nr 96,poz.873 z późn.zm.)”.
6. Za szkodę wyrządzoną przez kilka osób, odpowiedzialność ponoszą te osoby na zasadzie solidarności.
7. Za czynności wykonywane w związku z pełnioną funkcją członek Zarządu może otrzymywać wynagrodzenie. Wysokość wynagrodzenia zależy od możliwości
finansowych Towarzystwa i jest określana przez Walne Zebranie Członków w trybie uchwały.
8. W umowach między Towarzystwem a członkiem Zarządu oraz w sporach z nim, Towarzystwo reprezentuje Komisja Rewizyjna.
§ 17
Komisja Rewizyjna jest statutowym kolegialnym organem kontroli odrębnym od Zarządu i nie podlegającym mu w zakresie wykonywania kontroli wewnętrznej
1. Komisja Rewizyjna Towarzystwa składa się z trzech osób.
2. Komisja wybiera spośród swoich członków przewodniczącego.
3. Członkowie Komisji Rewizyjnej:
a- nie mogą być członkami Zarządu Towarzystwa, ani pozostawać z nimi w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa,
powinowactwa lub podległości służbowej,
b- nie byli skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwa umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwa skarbowe,
c- mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w Komisji Rewizyjnej zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie, w wysokości nie wyższej niż
przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw ogłoszone przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni.
§ 18
Do zadań Komisji Rewizyjnej należy:
1. Przeprowadzanie co najmniej raz w roku kontroli całokształtu działalności Statutowej Zarządu Towarzystwa.
2. Występowanie do Zarządu Towarzystwa z wnioskami wynikającymi z kontroli i z zaleceniami odnośnie usunięcia stwierdzonych uchybień.
3. Składanie sprawozdań z działalności kontrolnych na corocznych Walnych Zebraniach sprawozdawczych oraz po upływie kadencji Zarządu i występowanie
z wnioskami o absolutorium dla Zarządu na corocznych Walnych Zebraniach Sprawozdawczych oraz na Walnym Zebraniu Sprawozdawczo-Wyborczym
na koniec kadencji.
4. Reprezentowanie Towarzystwa w umowach z członkiem Zarządu i w sporach z nim.
§ 19
Członkowie Komisji Rewizyjnej mają prawo uczestniczenia w posiedzeniach Zarządu Towarzystwa z głosem doradczym.
ROZDZIAŁ IV
Majątek i fundusze Towarzystwa.
§ 20
1. Majątek Towarzystwa powstaje ze składek członkowskich, darowizn, spadków, zapisów, z dochodów z działalności gospodarczej , dochodów z majątku
Towarzystwa, odpłatnej działalności statutowej oraz ofiarności publicznej.
2. Towarzystwo przyjmuje darowizny, spadki i zapisy oraz korzysta z ofiarności publicznej z zachowaniem obowiązujących przepisów.
3. Zabronione jest:
a- udzielanie pożyczek lub zabezpieczanie zobowiązań majątkiem Towarzystwa w stosunku do jego członków, członków władz statutowych lub pracowników
oraz osób, z którymi członkowie, członkowie władz oraz pracownicy Towarzystwa pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku
pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia,
opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”,
b- przekazywanie majątku Towarzystwa na rzecz jego członków, członków władz statutowych lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż
w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeśli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
c - wykorzystywanie majątku Towarzystwa na rzecz członków, członków władz lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku
do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego,
d- kupowanie towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie Towarzystwa, członkowie jego władz lub pracownicy oraz ich osoby bliskie,
na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
§ 21
1. Towarzystwo może prowadzić działalność gospodarczą według ogólnych zasad określonych w obowiązujących przepisach, w rozmiarach służących realizacji
celów statutowych, wyłącznie jako dodatkową w stosunku do działalności pożytku publicznego.
2. Dochód z działalności gospodarczej przeznaczony jest na realizację celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału pomiędzy członków
stowarzyszenia lub pracowników oraz ich osób bliskich .
3. Towarzystwo prowadzi nieodpłatną i odpłatną działalność statutową zgodnie z ustawą z dnia 24 kwietnia 2003 r o działalności pożytku
publicznego i o wolontariacie, obejmującą zadania w zakresie:
a- działalności nieodpłatnej poprzez udzielanie pomocy rzeczowej i finansowej wyszczególnionej w § 4 Statutu,
b -działalności odpłatnej poprzez świadczenia nie pieniężne w formie usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania osób niesamodzielnych,
niepełnosprawnych, chorych.
§ 22
1. Właścicielem całego majątku jest Towarzystwo Dobroczynności jako osoba prawna.
2. Dysponentem majątku jest Zarząd Towarzystwa, który na mocy swego upoważnienia podejmuje zobowiązania majątkowe i finansowe.
Dokumenty dotyczące obrotu majątkowego i finansowego uzyskują moc prawną po podpisaniu przez dwóch członków Zarządu Towarzystwa, za wyjątkiem
decyzji odnoszących się do likwidacji majątku na skutek likwidacji Towarzystwa.
3. W przypadku likwidacji Towarzystwa majątek przeznacza się na cele określone Uchwałą Walnego Zebrania Członków Towarzystwa, zgodnie z ustawą
z dnia 24 kwietnia 2003r o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie .
Tekst jednolity Statutu po zmianach wprowadzonych przez Walne Zebranie Członków Towarzystwa Dobroczynności
w Kielcach , Uchwałą Nr 5/2019 z dnia 20 marca 2019r.